vineri, 19 noiembrie 2010

A treia Petrecere cu poezie, prieteni si...trufe de ciocolata

EMIL STRATAN, directorul comitetului de organizare
« Câştigătorul nu e unul; căştigători suntem toţi şi mai ales iubitorii de poezie”

- ,, Petrecere cu poezie, prieteni şi...trufe de ciocolată,, a ajuns la a treia ediţie. Care sunt principalele învăţăminte trase după desfăşurarea primelor două ediţii?

Uneori, diagnosticianul nu e acelaşi cu terapeutul. Şi, atunci, culeg impresii, observaţii de la poeţi, de la spectatori sau de la sponsori. Ei pun diagnosticul, iar eu încep să tratez marile sau micile imperfecţiuni. Astfel, cea de-a treia ediţie a festivalului va avea o altă audienţă.
Se ştie că românul este doctor în tot ceea ce fac alţii, motiv pentru care vreau să ţin cont în special de observaţiile connaisseur-urilor; sunt cele pe care abia le aştept.

- Cine mai citeşte astăzi poezie?

Ştim cu toţii că tinerii de azi citesc foarte puţin. Dacă e să mă refer la poezie, lucrurile stau şi mai grav. În ciuda faptului că unii părinţii le impun odraslelor să citească, aceştia îşi depozitează cărţile pe noptieră, fără să le deschidă. În şcoli, aşa-zisele lecturi obligatorii sunt ignorate chiar şi de profesori. Totul se rezumă la comentariile ,,dictate,, de dascăli şi atât. Vorba lui Cărtărescu, dacă eşti în manual, fii sigur că nu vei fi citit. În librării, rafturile de poezie s-au restrâns, colecţiile se sting şi cum poetul este considerat un neadaptat, un iresponsabil desăvârşit, sau mai simplu spus, nu va fi considerat nicicum. Dispare ceva preţios şi chiar piere sub ochii noştri – poezia. Editurile se deschid doar vechilor poeţi şi nu se mai străduie să le caute succesorii.

- E greu să convingi poeţii să participe la o întrecere care până la urmă este şi una a orgoliilor de îndată ce doar unul va fi alesul?

Nu pot spune că nu ţin cont de orgolii, dar nu ele sunt cele care primează. Câştigătorul nu e unul; căştigători suntem toţi şi mai ales iubitorii de poezie. Concursul nu e pentru poeţi, e pentru spectatori. Ştim cu toţii cât de mult agrează românul ideea de competiţie. Să nu uităm că totuşi fiecare poet este premiat, iar marele premiu este decis şi de sală. Sunt convins că fără poezie lumea va fi mai urâtă, vom semăna din în ce mai mult cu nişte laptop-uri mergătoare. Vom plânge soft şi ne vom bucura hard.

- Care sunt ecourile, cum se face legătura între două ediţii?

Dintre cele mai proaste. Dacă la prima ediţie, ne-am putut permite să invităm şasesprezece poeţi, la cea de-a doua opt, iar la a treia ediţie, invităm doar şapte. E trist, dar ce poate face un singur om, care nu se poate lăuda cu o prea mare putere de convingere. Ceea ce fac eu, nu este de zona mea de competenţă, dar dragostea pentru frumos m-a împins către oameni frumoşi. Ei sunt cei cărora le datorez, aceste :Petreceri cu poezie, prieteni şi... trufe de ciocolată”. Să mă rezum doar la profesia mea, nu mă satisface; sunt convins că pot să fac mai multe, şi că menirea mea este să nu mă bucur de unul singur. Dacă am avut şansa să ajung într-a lume a frumosului, consider că e de obligaţia mea să o împart cu ieşenii şi nu numai. Mireasma trandafirilor oferiţi rămâne întotdeauna în mâna celui care îi oferă.

- Ce este nou în acest an?

Am încercat şi cred că am şi reuşit să organizez Galele Iaşului Universitar. Ce presupune asta ? Presupune un număr de douăsprezece premii, de la medicină la teatru, de la poezie la management cultural, de la artă plastică şi critică de teatru, de la proză la muzică de cameră. Asta înseamnă un juriu „talentat” şi un primar cucerit de artă. Ca să nu mai vorbesc de cei doi rectori, prof. dr. Vasile Astărăstoaie şi prof. dr. Doru Tompea (mă folosesc de ordinea alfabetică). Nu în ultimul rând, vechii prieteni de la Muzeul Naţional al Literaturii Române şi Complex Hotelier Unirea (sc Metex), care au considerat să ni se alăture. Ca în fiecare an, nu va lipsi nici jazz-ul, Mircea Tiberian et Company; nu va lipsi nici teatrul, Rodica Mandache et Company. Ne vom bucura cu toţii. Vom fi purtaţi într-o lume medievală de formaţia Pontice.

- 2010 nu a fost un an uşor pentru nimeni – bani puţini, criză, disponibilizări, şomaj, scumpiri, impozite mari. Cui i-a mai ars de investiţii, sponsorizări în cultură în coniţiile acestea?

Mie şi prietenilor mei. Cu toate acestea, în ciuda tuturor greutăţilor financiare, am făcut tot ce mi-a stat în putinţă să pot convinge trei prestigioase universităţi ieşene, aş aminti aici, Universitatea „Petre Andrei”, reprezentată de preşedintele Fundaţiei „Petre Andrei”, d-l conferenţiar Sorin Bocancea, Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa”, reprezentată de doamna Daniela Druguş, administrator general al Universităţii, Universitatea de Arte „George Enescu” să organizăm Galele Iaşului Universitar. Nu pot să-i uit nici pe cei care din motive independente de voinţa lor nu au putut să mai fie alături de noi, cum ar fi TVR Iaşi – reprezentată de directorul său, Vasile Arhire. Vreau să cred că la ediţia viitoare nu va ezita să ni se alăture.

= Prima ediţie s-a fixat într-un elegant album, a doua a lansat Academia de Poezie, ce produs editorial va marca această a treia ediţie?

Nu am văduvit nici a treia ediţie a Petrecerii de noutăţi editoriale şi, anume vom publica nume de seamă ale culturii române, e vorba de dr. N. C. Paulescu, Gr. T. Popa, Sorin Vieru, Mihai Şora, alături de Ion Mureşan, Dinu Flămând, Nichita Danilov, Ioan Groşan, Constantin Stan, Dinu Huminiuc, Colecţia de poezie „Neo”, editată de editura „Tracus Arte”.
(Puteti citi interviul http://www.revistaluceafarul.ro/)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
©Constantin Stan 2009. Toate drepturile rezervate.