sâmbătă, 2 octombrie 2010

Clubul de proza - cand sau cum debutam?



Fotografii de Cornel Bogdan-Blitz

Rotonda Muzeului Naţional al Literaturii Române a fost neîncăpătoare la deschiderea “sesiunii de toamnă” a Clubului de proză. Intenţia, de la bun început anunţată, ca întâlnirile lunare să coaguleze o platformă de idei, dezbateri, dialoguri concomitent cunoaşterii şi vizibilităţii prozatorilor bucureşteni prinde contur. Volumul lui Horia Tabacu, “Drumul până la Piaţa Romană”, editura Kron Art, 2010, a fost un bun prilej de a supune discuţiei momentul atât de delicat al debutului. Horia Tabacu şi-a tipărit primul volum la o vârstă la care colegii de generaţie fie au renunţat cu totul la visele din facultate, fie sunt nume consacrate. Mai mult, povestirile sale au fost scrise în anii ’80 şi nu au suferit nicio modificare, în afara unor inserturi de final care completează peste ani destinul personajelor sale. Autorul, aşa cum mărturisea, nu a simţit nevoia de a interveni în ele, pariind pe prospeţimea anilor în care le-a scris. George Cuşnarencu, coleg de facultate al lui Horia Tabacu, nu mai crede în literatură, a renunţat la scris de un deceniu, şi vede în actul publicării o gratuitate aducătoare mai degrabă de deziluzii. E convins că altceva ar fi însemnat publicarea volumului la timpul potrivit, în anii în care a fost scris. În replică, Ştefan Mitroi susţine că o carte bună îşi află oricând rostul şi locul, că dincolo de vârsta autorului, de momentul publicării, rămâne ceea ce scrii. Despre debut au mai propus scenarii interesante Claudiu Bârsilă şi Corneliu Ostahie. Editorul Gabriel Stan a evocat şi invocat nenumăratele piedici ce se ridică în drumul cărţii către public, difuzarea fiind cheia de boltă a unei construcţii şubrezite. O voce din public i-a tras pe toţi de urechi –autori, critici, editori – afirmând clar şi răspicat “scrieţi cărţi bune dacă vreţi să fiţi cumpăraţi!” Despre ce înseamnă cărţi bune sau proaste, despre cum află un cititor că a apărut o carte bună a rămas să discutăm altădată.
Ca de obicei,, au fost prezentate apariţii editoriale Stelian Ţurlea, “Trei femei”, Editura Cartea Românească,(“ST un autor care renunţă din ce in ce mai mult la “ficţionalizare” spre a se apropia de autencitate printr-o scriitură tip documentar, “Trei femei” fiind un roman excelent, dramatic şi profund, cu o scriitură ce te acaparează de la început şi te ţine până al final”),.Nicolae Iliescu şi George Cuşnarencu - “Exilaţi în amintiri”, editura MNLR, (cei doi prieteni şi colegi de generaţie adună interviuri realizate împreună de-a lungul anilor şi pun la dispoziţie un material documentar extrem de interesant : corespondenţa lui Nicolae Iliescu cu Ov.S. Crohmălniceanu după ce profesorul se stabilise în Germania). Laurenţiu Orăşanu “Autorul”, editura Criterion Publishing, (un volum în care nuvela ce dă titlul romanului poate exprima ce; mai bine valenţele scrisului umoristic al lui LO).
In memorian Sebastian Sârcă (membru fondator al Clubului), a fost prezentat volumul postum “Ţipăt zidit. Poeme rostite”.
Finalul întâlnirii a aparţinut, din nou, lui Horia Tabacu, într-o sesiune de auografe, vegheat îndeaproape de fiica sa Alexandra şi de ursuleţii polari de care nu s-a despărţit nici măcar o clipă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
©Constantin Stan 2009. Toate drepturile rezervate.